sobota, 3 grudnia 2016

Kiełbasa Polska w/g JackaW


SUROWIEC

-boczek 2 kg
-karkówka 2 kg
-szynka 3 kg

PRZYPRAWY I MATERIAŁY POMOCNICZE
-pieprz czarny 2 g/kg
-majeranek 0,5 g/kg
-peklosól 22-25 g/kg
-gorczyca 4 g/kg
-cukier 1 g/kg
-czosnek świeży zgnieciony przez praskę 4-7 g/kg
-jelita wieprzowe 32-36 mm
-sznurek wędzarniczy w razie potrzeby

WYKONANIE
Kupione mięso myjemy pod bieżącą wodą. Osuszamy i kroimy w większą kostkę 4 na 4 cm i peklujemy na sucho. Czas peklowania 48 g. Następnie mięso rozdrobnić na sitku 13 mm. Robiłem to na maszynce nr.8. Teraz całość mięsa mieszamy dodając wszystkie przyprawy. Mieszanie mięsa ma trwać do momentu, aż nabierze kleistości. Jelita płuczemy i napełniamy, odkręcamy odcinki 25-30 cm.

OSADZANIE
24-48 godz. w chłodnym pomieszczeniu . U mnie natomiast osadzanie trwało ponad 12 godz. z racji że brak odpowiednich warunków do osadzania więc czas musiałem skrócić

OSUSZANIE W WĘDZARNI BEZ DYMU
Temperatura 35 st. do momentu aż powierzchnia kiełbasek będzie całkowicie sucha.

WĘDZENIE
Dwa-trzy dni w temperaturze 20-30 stopni po 6-8 godzin. Następnie jeśli ktoś ma możliwości można powiesić  w chłodnym pomieszczeniu 10-15 stopni przez 2-3 dni. Lub po prostu schować do lodówki.
SMACZNEGO.

9 komentarzy:

  1. W związku z tym że zbliżają się Święta Wielkanocne postanowiłem zrobić kiełbasę polską według waszego przepisu. Zastanawia mnie brak wody w tym przepisie. Czy tak powinno być?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Woda potrzebna jest tylko dla poprawienia plastyczności nadzienia, tak by łatwiej przeszło przez nadziewarkę. W dalszej obróbce, woda i tak wyparuje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie dziś zacząłem peklowanie w poniedziałek nadziewanie i do dymu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wyszło, pytam bo zimne wędzenie raczej jest nie możliwe do osiągnięcia w te temp co mieliśmy ?

      Usuń
  5. Pana przepisy robią furore w Norwegi

    OdpowiedzUsuń